woensdag 15 juli 2009

PEACE moet misleidende uitspraken over Israël intrekken

 
"PEACE", een pseudoniem voor een radikaal antizionistische organisatie, beweerde ten onrechte dat Israel op grote schaal knoeit met de labels op producten om zo te verhullen dat ze uit de nederzettingen komen. Daarom moeten consumenten alle producten uit Israel boycotten, aldus de organisatie in een oproep die zij huis aan huis heeft verspreid. In werkelijkheid geeft Israel wel degelijk aan waar producten vandaan komen, en staat bij producten uit de Westoever de plaats van herkomst vermeld. Als er 'made in Israel' op staat zonder concrete plaatsaanduiding, komt het gewoon uit Israel zelf, en niet van een nederzetting.
 
Het is natuurlijk te gek voor woorden dat een organisatie op zo'n grote schaal ongestoord leugens kan verspreiden, en de uitspraak van de Reclame Code Commissie is dan ook niet meer dan logisch. Helaas heeft deze alleen een adviserend karakter en kan anti-PEACE deze dus naast zich neer leggen. Opvallend is hoe weinig aandacht deze uitspraak, die natuurlijk wel een belangijke morele waarde heeft, heeft gekregen. Onder het artikeltje van het RD staat een uitvoeriger persbericht van het Israel Producten Centrum.
 
RP
--------------
 
„Peace moet uitspraken over Israël intrekken"
14-07-2009 11:42 | Binnenlandredactie
http://www.refdag.nl/artikel/1422326/Peace+moet+uitspraken+over+Israel+intrekken.html
NIJKERK – De consumenten­vereniging Peace is in een voorlopige uitspraak op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie (RCC) over haar uitlatingen over producten uit Israël.

Dat meldde Pieter van Oordt van het Israel Producten Centrum in Nijkerk maandag. Het centrum daagde Peace voor de commissie „omdat zij grove leugens over Israel schreef", aldus Van Oordt.

In de voorlopige uitspraak zegt de RCC volgens Van Oordt dat Peace „niet meer mag schrijven dat het verboden is producten van de Westbank te importeren of te verkopen; dat Israël documenten vervalst om uit de West-Bank en de Golan te exporteren.

Peace gaat tegen de uitspraak in beroep. Daarom wilde de RCC de uitspraak in de zaak dinsdagmorgen niet vrijgeven. De zaak komt in september opnieuw voor.

___________________
 
Reclame code commissie: Beweringen van Peace in boycotcampagne "in strijd met de waarheid"
Consumentenvereniging Peace misleidt de consument met onwaarheden
 
donderdag 25 juni 2009
 
 
De 'consumentenorganisatie' Peace doet in haar campagne voor het boycotten van producten uit de Israelische nederzettingen beweringen die "in strijd zijn met de waarheid". Dit besliste de Reclame Code Commissie op 23 juni na een klacht die op 10 februari werd ingediend door het Israel Producten Centrum (IPC). Het Israel Producten Centrum importeert en verkoopt producten uit Israel. Het voelt zich door de onware beweringen van Peace aangetast in zijn goede naam en bovendien zakelijk benadeeld.
 
De klacht betrof een folder met antwoordkaart, die begin dit jaar is meegezonden met de Volkskrant en met de omroepgids van de VPRO. De folder staat ook op de website van Peace, en is bovendien huis aan huis verspreid.
 
Peace roept daarin op tot een boycot van producten uit de Joodse nederzettingen. Omdat Peace bovendien beweert dat er "massaal wordt gefraudeerd met valse papieren van herkomst" en dat de consument "systematisch wordt misleid met vervalste etiketten", geldt die oproep in feite alle producten uit heel Israel, ook alle producten van het Israel Producten Centrum.
 
Bovendien wekt Peace de indruk dat het IPC zich bezighoudt met illegale activiteiten, door te suggereren dat de verkoop van producten uit de nederzettingen in strijd zou zijn met de wet.
 
Die beweringen van Peace zijn echter in strijd met de Reclame Code, besliste de Commissie, omdat zij eenvoudig niet waar zijn:
 
De Commissie, schrijft zij, "acht de uiting in strijd met de waarheid en derhalve met artikel 2 NRC" voor wat betreft de mededelingen:
- "Om de nederzettingenproducten toch te kunnen verkopen, wordt door Israel bij de invoer in Europa al jarenlang massaal gefraudeerd met valse papieren van herkomst"
- "Ook worden de Europese consumenten door vervalste etiketten systematisch misleid"
- "Verkoop van deze producten is in strijd met (…) het beleid van de Nederlandse regering en met dat van de Europese Commissie".
 
Zij adviseert Peace om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
 
Uitspraken van de Reclame Code Commissie hebben, anders dan bijvoorbeeld gerechtelijke uitspraken, slechts een adviserend karakter.
 
Peace had betoogd dat de Reclame Code Commissie niet bevoegd zou zijn de klacht te behandelen, omdat zij als consumentenvereniging een politieke campagne voerde en slechts de rechter zou mogen beoordelen of ze daarmee binnen de in de wet verankerde grenzen van vrijheid van meningsuiting begaf. De Commissie stelt echter, dat Peace denkbeelden propageert en dat dit een reclame-uiting is. Denkbeelden vallen onder de vrijheid van meningsuiting, maar als iemand zich op feiten beroept moeten die feiten "controleerbaar en in overeenstemming met de waarheid"zijn.
 
Dat is hier dus niet het geval. Andere punten, die naar de mening van de Commissie geen feiten maar meningen zijn, verklaarde de Commissie daarom niet ontvankelijk.
 
Het IPC is blij met de uitspraak, maar voelt zich nog steeds in zijn goede naam aangetast.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen